Generelt om universell utforming i Facit Banks digitale løsninger
Her kan du lese om universell utforming i Facit Banks digitale løsninger. Det er viktig for oss at våre løsninger er tilgjengelige for alle våre kunder. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre tilgjengeligheten og sikre at løsningene våre er tilgjengelige for alle, uavhengig av enhet, individuelle behov eller situasjon. For å sikre høy tilgjengelighet har vi gjennomgått tilgjengeligheten til de digitale løsningene både internt og med hjelp fra eksterne eksperter og leverandører, for å sikre at de oppfyller nivå AA i Web Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2. Hvis du opplever problemer med å få tilgang til informasjon, kan du gjerne kontakte oss her: facitbank@facitbank.no
Erklæring om tilgjengelighet
1. Innledning
I Facit bank er vi opptatt av å sikre at våre digitale tjenester er tilgjengelige for alle – også personer med nedsatt funksjonsevne. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre brukervennligheten og tilgjengeligheten til plattformene våre i samsvar med EUs direktiv om tilgjengelighet og WCAG 2.2 nivå AA.
2. Hva dekker denne erklæringen?
Denne erklæringen gjelder for følgende digitale tjenester:
- Nettbank og mobilbank
- Digitale selvbetjeningsløsninger (f.eks. onboarding/bli kunde)
- Dokumenter og utskrifter på trykk
3. Hva har vi gjort?
Vi har implementert en rekke funksjoner for å forbedre tilgjengeligheten på nettstedet:
- Tastaturnavigasjon for viktige funksjoner
- Kompatibilitet med skjermleser
- Mulighet til å endre tekststørrelse
- Tydelig strukturering med overskrifter og seksjoner som gjør det enkelt å navigere.
4. Status for samsvar
Våre løsninger er delvis i samsvar med WCAG 2.2 AA og EN 301 549. Vi jobber aktivt med å fikse følgende kjente problemer:
- Manglende alternativ tekst på enkelte bilder
- Utilstrekkelig fargekontrast i enkelte elementer
- Tastaturnavigasjon støttes ikke fullt ut i eldre komponenter.
Våre løsninger inneholder delvis utilgjengelige PDF-dokumenter. Dokumenter kan for eksempel inneholde bilder uten alternativ tekst eller mange koder, noe som betyr at de ikke fungerer som de skal med skjermlesere og mer. Vi jobber med å rette disse dokumentene så snart som mulig.
5. Forbedringer og fremtidige tiltak
Vi har satt i gang følgende initiativer:
- Løpende testing av universell utforming
- Opplæring av utviklings- og testteam i universell utforming
- Implementering av universell utforming i design- og utviklingsprosesser ("accessibility by design").
6. Tilbakemelding og kontakt
Hvis du opplever problemer med tilgjengelighet på våre plattformer, eller har forslag til forbedringer, er du velkommen til å kontakte oss:
📧 E-post: facitbank@facitbank.no
📞 Telefon: 23 96 88 30
📬 Adresse: Innspurten 13A, 0663 Oslo.
7. Tilsyn og rettsmidler
Hvis du ikke er fornøyd med svaret vårt, kan du kontakte:
Digitaliseringsnemnda